Historia

Hösten 1985 började ett par familjer jobba med idéen om att starta en förskola. 1987 grundade de Peter Pans förskola som en föräldrakooperativ ekonomisk förening, i vilken föräldrarna till barnen var medlemmar. Under åren har förskolan bytt lokaler, utökat verksamheten och 2009 omvandlades det dåvarande föräldrakooperativet till det personalkooperativ som bedrivs idag.

Organisation

Peter Pan drivs idag som ett personalkooperativ. Det innebär att vi är en ekonomisk förening som bedriver privat förskoleverksamhet. Styrelsen består av representanter från förskolan vilket underlättar processen för beslutsfattande. Förskolan finansieras i huvudsak av kommunala bidrag och ansvarar inför kommunen. Det innebär att förskolan kostar lika mycket som kommunala alternativ men har en profil där personalen är ytterst delaktig i verksamheten. Förskolan följer riktlinjer från skollagen, kommunala förskoleplanen och även vår egna lokala arbetsplan.

Pedagogik

På Peter Pan strävar vi efter en barnsyn där vi ser barnet som en jämbördig medlem av vårt samhälle. Vi är övertygade om att barn skapar sin egen kunskap tillsammans med andra barn och vuxna och genom att möta fenomen i sin omvärld. Barn lär genom att försöka, undersöka, uppleva och dra egna slutsatser. Vi arbetar i projekt, med pedagogisk dokumentation som arbetsverktyg. Detta ger oss möjlighet till en helhetssyn av barnen, deras intressen, behov och utveckling. Genom observation, dokumentation och reflektion skapar pedagoger och barn tillsammans en lustfylld och utvecklande verksamhet.

PP_pedagogik.png

Värdeord & vision

Omtanke, Glädje och Trygghet är ord som är viktiga för oss. De ska genomsyra allt vi gör och vara en riktlinje i vår dagliga verksamhet.

Styrelsens riktlinjer:

För oss är det viktigt med en samhörighet mellan styrelsen, personalen, föräldrarna och barnen. Genom att respektera varandra och tydligt kommunicera skapar vi en vi-känsla. Vi värnar om kvaliteten i verksamheten genom återkommande reflektioner och utvärderingar. för en trivsam miljö och verksamhet i framkant vill vi ha engagerade anställda som anser att ett trevligt bemötande är A och O.

Förskolans vision:

Vi önskar ge barnen möjlighet till att uppleva trygghet, glädje och respekt och genom dessa erfarenheter utveckla en förståelse för vikten av omtanke, kommunikation och ansvar. Vi önskar bidra till en ökad känsla av samhörighet med fokus på goda relationer och ödmjuk kommunikation för att barnen på sikt kunna bidra till ett hållbart och inkluderande samhälle på både lokal och global nivå.