Allmän info

På Peter Pan går det för närvarande 30 barn fördelade på två avdelningar: Krokodilen och Piraten. Avdelningarna startar och avslutar alltid dagen tillsammans, men har mellan kl 9-15 olika dagsinnehåll. Uteverksamhet är i fokus för Peter Pans förskola och vi ser utemiljön som ytterligare ett rum med möjlighet för lärande. Flera gånger i veckan äter barnen både lunch och mellanmål utomhus.

Krokodilen 1-3 år består för närvarande av 10 barn och två pedagoger. Krokodilen har sin fasta bas på Peter Pan men ger sig ofta utanför förskolans område, antingen till fots, med vagn eller med cyklar. Efter lunch sover de yngre barnen utomhus i förskolans vagnar.

Piraten 3-6 år består för närvarande av 20 barn och tre pedagoger. Denna avdelning bedriver stor del av sin verksamhet utomhus. Till sitt förfogande har de cargobikes som de använder för att utforska olika delar av vår stad och upptäcka nya lärmiljöer.

Personal

På förskolan arbetar engagerad och utbildad personal med relevant kompetens för den vision som Peter Pan strävar efter. Då Peter Pan bedrivs som ett personalkooperativ innebär det att både rektor och styrelsemedlemmar arbetar i barngrupp direkt i verksamheten. För närvarande arbetar här fem förskollärare, två barnskötare och en kock/pedagog.

Vi arbetar på Peter Pan idag:

Jenny, Ebba, Lina, Madde, Katarina, René och Indra

Utevistelse & hälsa

Peter Pan har arbetat med hälsofrämjande aktiviteter under flera år och lägger stor vikt vid utevistelse och fysisk hälsa. Vi arbetar efter tankesättet "Det man kan göra inne, kan man också göra ute" och bedriver uteverksamhet dagligen, oavsett väder. Vi går på parkpromenader och cyklar iväg från närområdet med våra praktiska cargobikes. Cyklarna används flitigt i verksamheten. De har plats för 6 barn, är utrustade med trepunktsbälten och det finns hjälmar till alla åkande barn.